Çarşamba, Eylül 03, 2008

HANGİSİ DOĞRU


Bazen insanlar hangi çözümün doğru olduğunu soruyorlar. Bu soruyla karşılaşınca çok şaşırıyorum. Birincisi keşke bilseydim, diye geçiyor içimden. İkincisi sadece şimdi ve burada olabilme, düşünebilme ve hareket edebilme imkanımız varken kim bilir neyin doğru olduğunu, daha önce hiç olmadı ki. Üçüncüsü şimdi doğru gelenin yanlış, yanlışmış gibi duranın da doğru olduğu o kadar çok örnek var ki hayatımda...O zaman sevgili annannemin hep ve her durumda söylediği geleneksel söz geliyor aklıma, “her işte bir hayır vardır”
Yine de hangisi doğru sorusuna şimdilik bulduğum dörtlü bir sorgulama var. En azından şimdilik ben öyle yapıyorum.
- İstediğin sonucu alabiliyor musun ? (bunun için önşart ne istiyorum sorusuna sahici ve cesur bir cevap vermek)
- Bu durum değerlerinle örtüşüyor mu ? (önşart değerlerinin ne olduğunu anlamış olmak)
- Bu çözümün bedelini ödemeye hazır mısın? (önşart gerçek bedelin ne olduğunu görmek ve anlamak)
- Bu çözüm bütüne katkı sağlıyor mu? (sadece senin işine yarayan ama diğerlerinin yararlarını gözardı eden çözümler başka sorunlar yaratma potansiyeline sahipler)
Yukarıdaki dört sorunun da cevabı EVET se, o yolun doğru olduğunu kabul ediyorum.

4 yorum:

Bilge AŞAN dedi ki...

Tam da bir doğru-yanlış problemi ile boğuşurken gördüm yazını. Güzel ve yararlı bir tesadüf oldu benim için. Güzel sorular, cevapları dürüstçe verildiği sürece.
Sevgiyle kal.

Ali Karakuş dedi ki...

Ağırdır böylesi bir yük / Küçücük bir kuş için...

Çamura bulanmış karanlık - büyüktür küçük kuş,
Sesini duyan olmaz çığlık atan korkmuşlar arasında
Yanlış nedir; doğruyu kim bilir diye sorarsan - kaybolursun
Gürültülü yalnızlığının an be an büyüyen girdabında

Sorunun ağırlığı ezer seni ve sormamış olmayı dilersin
ve yaşamamış olmayı ve uykuya dalmayı..
Bu yüzden uyur cümle alem ve bekler sessizce kalem...
Yazılmamış hikayelerinde her küçük kuşun

Yanlışı doğruyu sen yazacaksın küçük kuş
Kalem sade sen olacaksın
Ve bazen hiç istemesen de -
Bundan kaçamayacaksın

htc.bozdag dedi ki...

sizden önce kendime en çok sordugum soru, dogru çözüm neydi, yine mi hata yapacağım oysa sizden sonra bu çözümün bana bedeli ne olur diye soruyorum en azından şimdi, seçenekler açık ve net önüme seriliyor ne kadar şanslıyım .....

Adsız dedi ki...

Ben bu ara değerlerimle kafamı bozdum ve gördüm ki bazı değerlerim birbirleriyle kavga içindeymiş. Daha doğrusu ben onlara elele yürümeyi öğretememişim. Farkına vardım ve bu bile çözüm için büyük bir adım atma şansı verdi. Senin 4'lü sorgun sayesinde daha da iyi bir sonuç alma şansım var gibi geldi. Deneyip, göreceğim.